The spiritual fastfood!

الوجبات السريعه الروحانيه !
The “spiritual” fastfood!
—-

واحده من اهم المشاكل الكبيره في العالم دلوقتي في رأيي، هي ثقافة “التيك اواي” …او “الوجبات السريعه” …

الناس كلها عايزه تعمل كل حاجه بسرعه …
توصل للي هي عايزاه بسرعه ، تغتني بسرعه …تتعالج بسرعه … حتي تتطور روحانيا بسرعه …

ناس كتيره بتسألني أسأله من نوعية “انا محتاج كام جلسه علشان اتعالج من مشاكلي النفسيه؟” ، او ” انا محتاج كام شهر علشان ابقي انسان متطور روحانيا ؟” أو “انا دلوقتي في انهي مستوي وعي ، و امتي اوصل للمستويات الاعلي ؟ ” …او حتي “هو انا المفروض اقرأ سورة الكهف كام مره علشان الحزن يمشي من عندي!”….
و ناس كتيره هاريه نفسها كورسات تنميه بشريه أو كوتشينح (coaching) أو هيلينج (healing) …واحد ورا التاني، و كأن فيه سباق و انا محتاج اوصل الأول!

و مع احترامي الكبير لرغبات كل شخص و أن كل واحد *عايز يبقي سعيد بسرعه*  الا ان للأسف الدنيا مش كده…كل حاجه محتاجه تاخد وقتها…
زي ما الست الحامل لو خلِفِت بسرعه ، الطفل حينزل ميت، و زي ما الفاكهه لو اتقطفت بسرعه حتطلع ماسخه و ما تتاكلش! …

طبعا الايجو بتاعنا بيلعب ألعابه كتير و بيصورلنا أننا *محتاجين نوصل هناك دلوقتي* …. بس الحقيقه ان في رحلة التطور بتاعنا سواء كان نفسي او روحاني، اي طريق بنحاول نختصره، مابيوصلناش ….

الفكره مش اني لو اخدت كورسات عمّال علي بطّال ورا بعضها حتخليني اعرف اتطَور اسرع ….
ولا اني لو روحت لأتنين معالجين في نفس الوقت حخف في وقت اقل …
ولا اني لو قريت سورة معينه عشرين مره بدل عشره الموضوع حيتحل في نص الوقت!
للاسف الفكره دي بيتم ترويجها ساعات من خلال الخطابات الدينيه ساعات …و من خلال الكورسات ساعات تانيه … و الناس ابتدت تاخدها اسلوب حياه علشان *مش قادره تستني* !

إنما الحقيقه ان كل حاجه ليها وقتها،  لا حتيجي قبلها…ولا حتيجي بعدها …
و اني لو اكلت ١٠ اطباق مره واحده من غير ما ادي فرصه لمعدتي تهضم كل واحد (حتي لو كان طعمهم حلو)، غالبا حروح المستشفي!.

طريق التطور الروحاني و العلاج النفسي طريق مش سهل …بس ممكن تستمتع بيه لو انت ماشي بالراحه… و الاهم…انك تكون مستعد انك تتألم شويه ..علشان تنظيف اي جرح في الدنيا بيبقي فيه الم في الأول، و كمان لأن الألم هو واحد من أكبر المعلمين الروحانيين لينا في الحياه!

إنما الوصول السريع …اللي من غير الم، ده فكره خياليه…عمرها مابتتحقق…و غالبا الطريق اللي بنمشيه علشان مانتألمش… او بنحاول نختصر نُصّه، بيبقي اكتر طريق مؤلم علي المدي البعيد….

الاختيار ليك!

#منير_الشاذلي

YouTube: Monir El Shazly

Facebook page: @monirelshazlyspiritual

Instagram: monir.elshazly.spiritual

Thanks for Leaving a Reply